Mar 28, 2012

1st day

haiii. assalamualaikum semua. * macam la ramai sgt,
haha. tapi tape laaa. ta kesa lgsung pun .
okayy. smlm my opah was admitted in the hopsital.
so me, as the only one jobless and tadak pun bnd na apa2 kne la jge dye.* cucu mithali gituuu. 
it was my first time actually.
 waktu my arwah ayah dulu , me still sekolahh
and im only thirteen. but now im eighteen. big enough laa :D
from 9 am. my opah ta tdo2. tape laa. dye just mncari her beloved husband.
"mane cegu mad, cegu mad datang ke belom"
 *cegu mad is my atok.

FIRST 
lunch 12pm. me suap dye mkn semuaaa. 
dye na gosok gg laaa.ape laa
then de sorang makcik nehh umo dye around 30 sumthing laa. kol someone then she cried.
aku terdga dye ckp apee. even dye duduk agak jaoh n plus pelahan je dye ckp.
"doc cakap jantung mak da semakin pelahan"
then aku pun usha laa makcik yg sakit uhh.
 dye baru 70. my opah 75.alhamdulillah.
dye maybe asma or somthing yg berkaitan
 dgn pernafasan uh laaa.
sbb dye bnafass guna yang topeng uhh. ape tahh nama dye.
aku terpandang la kt screen monitor yg heartbeat uhh.
kejapp 124..98..86..92.. mmg sgt ta stabil.
aku just continue laaa. tlg opah aku nehh. urut sikit kaki uhh.
tp smbil2 uh aku ushaa laaaa. monitor uhh. 
jantung dye da betolbetol pelahann.
and around her da ramai sgt orangg.
 part yg aku rasa touching la sikit.
bila husband makcik uhh.pegi kt dyee. bace doa kt telinga dye. aku tahu pakcik uh pun sdey. i can see that. tapi dia terpaksa act cool n strongg sbb ank2 dye ade kt sini. ank lelaki dye yg semua da kahwin uh pun nangess. susa kan beb na tgk sorg laki nangess. then. tba tba.  a long 
tittttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt 
bunyi. dekat monitor uhh da mcm neh
 ________________________
dalam hati pun barkata. innalillahiwaainailahirajiunn.
mcm ta percaya. mcm lam movie pun adaaa. tapi uh realiti.sbb pg uh i saw she's eating with her anak. and now. she's only a tubuh terbaring kaku tanpa roh.yahh. AJAL itu pasti. kita tatahu. sebak la sikit tgk si suami mengqiyam kan tangan si isteri. and everybody around her was crying.

SECOND
kt hospital uhh. i was thinking laa.
 cane kehidupan seorang dokter n nurse.
yahh. 4 sure doc waktu pg mmg bz.
 kne check one by one pesakit dye.
kalo ade emergency lagi bz lahh. tapi aku rasa. nurse lagi bz. sbb dorg aku tgk mcm 24 hrs je kne check up pesakit.amek blood pressure, temperature, bg ubat. check drip. byk lagi. tambah tambah lagi kalo pesakit yg ta boleh na bgerak, dorg kne suapkan mkn, bwk pegi toilet, basuhkan semua laa. and i was like. susah nyaaaaaaa. kne banyak sabarrrrr. sabar itu separuh drpd iman.then me sembang ngn makcik yg duty uhh. she said, jgn jd doctor kalo awk ta mnt. ta sempat la aku na tnye whyy. ye. doc kne handle ramaii pesakit jugakk. masuk 6 am balik 6 pm. mlm2 kalo on call. ta tdo la jawabnyaa. tapi still kne pegi jugakk. tgk2 pesakit uhh. aku yang duduk dan hanya menunggu dr pkol 9am ke 7pm pon rasa penatttt sgt.nantok gilaaa. doc uh duduk 12 hrs.
then, tba2 pkol 10pm ibu kol suro pegi hosp. opah meracau na balik. aku pun mcm, hehe "ON CALL"
berangan la nehh. naseb baek tadek stethoscope uhhh. law taa mmg laa. haha..okayy. pegila hospital pjuk2 opahh. mmg susaa laaa. da la mmg nantok. stress isi borang na jadi cegu b4 dpt kol dr ibu. tapi ibu lagi penat. dr pg keje balik ptg pkol 6. mlm jge mak dye pulak. hoho. 
setelah brusaha memujuk opah utk tdo bsama nurse sekalian. pkol 1 pagi baru balik.itupun my opah belum tdo. tapi she's better than before laa. aku yg duduk pujuk dye pun terlelapp. ye laa. da lme ta tdo lewat :D

thats all. k laa. na mandi. kne pegi hosp lagi :D
semoga ari neh much better than yesterdayy.


No comments:

Post a Comment